KUNDTJÄNST




KÖPVILLKOR

1.    BEKRÄFTELSE & UPPRÄTTANDE AV AVTAL OM KÖP

 


1:1  Dessa allmänna villkor reglerar samtliga köp och erbjudanden av privatkund direkt av Guideline Sweden AB (GUIDELINE) på www.guidelineflyfish.se, Org. nr SE 556604-0928 och Momsreg. nr SE556604092801.  

1:2  Genom att registrera dig hos GUIDELINE godkänner du därmed dessa allmänna villkor. Observera att dom allmänna villkoren när som helst kan ändras och att du bör kontrollera om de allmänna villkoren ändrats innan du beställer några produkter.

1:3 Avtal om köp ingås när du väljer att registrera din beställning i GUIDELINES nätbutik. Orderbekräftelse genereras sedan per automatik utan manuell översyn. Om en eventuell felaktighet i ordern uppstår kontaktar vi dig för att hantera ärendet vidare. Det kan handla om en reservation, att varan du beställt fått ändrad leveranstid eller andra oförutsedda händelser.
 

2.    BESTÄLLNINGSRUTINER


2:1 Din beställning är i första hand en förfrågan om att få köpa den aktuella produkten till det pris som visas i vår nätbutik. Beställningen genomförs först efter att du har bekräftat ditt köp i kassan.

2:2 När din beställning skickats iväg genereras per automatik en orderbekräftelse. Ett avtal mellan dig och GUIDELINE ingås först när GUIDELINE bekräftar att den beställda produkten finns i lager och att den kan levereras till det pris som angivits.

2:3 Avseende Betalning se paragraf 4.

2:4 GUIDELINE reserverar sig från leverans i de fall lagersaldo varit felaktigt vid tidpunkten för din beställning. Kan inte GUIDELINE leverera enligt din beställningsbekräftelse kommer du kontaktas och ges möjlighet att annullera din order eller få ett erbjudande om eventuell ersättningsvara, om sådan finns.

 

3.    PRISER


3:1 De priser som visas i vår nätbutik är inklusive moms. Momsen är inkluderat i totalkostnaden som du även ser i kassan.

3:2 Prisjusteringar kan ske när som helst utan avisering.

3:3 Priserna inkluderar inte fraktkostnad. Eventuell fraktkostnad tillkommer och adderas i kassan innan du genomför ditt köp.

3:4 Vi har tusentals produkter i vår nätbutik och i enstaka fall kan ett pris visas felaktigt. Om du köpt en produkt till ett uppenbart felaktigt pris kommer vi att kontakta dig och vi förbehåller oss rätten att justera priset samt debitera för mellanskillnaden. I dessa fall har du naturligtvis möjlighet att ångra ditt köp mot återbetalning.

3:5 Vi reserverar oss för eventuella tryckfel och felaktigheter i vår marknadsföring, nyhetsbrev och övrig extern kommunikation. I dessa kanaler gäller samma som för uppenbart felaktiga priser i vår nätbutik.

 

 

4.    BETALNING


4:1 Tillsammans med Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sweden, erbjuder vi flera olika betalningsalternativ där betalningen görs direkt till Klarna.

4:2 Betala inom 14 dagar. Inga räntor eller avgifter tillkommer när du betalar i tid.

4:3 Med kort eller konto kan du betala dina köp snabbt, säkert och enkelt på tre olika sätt. Du kan ansluta både dina kort och bankkonton till Klarna när du ska betala något för första gången, eller göra det i förväg via vår app med hjälp av BankID. Klarna kommer ihåg dina uppgifter så att du kan  handla och betala ännu smidigare nästa gång. Betala med ditt bankkonto och godkänn köpet med BankID. Pengarna dras direkt utan någon registrering hos oss.

4:4 I Klarna Checkout kan du även välja att betala direkt med något av följande bankkort: VISA, Mastercard eller American Express.

4:5 Betala enligt en delbetalningsplan, så att köpet är fullt betalt efter till exempel 12 månader. Vill du betala mer en månad går det bra och du kan närsomhelst betala den resterande skulden. Du kan även betala ett minimibelopp varje månad. Du väljer själv om du vill betala minimibeloppet eller valfritt belopp över minimibeloppet.

4:6 Tryggt och säkert. Med Klarna omfattas du alltid av Klarnas köparskydd. Moderna säkerhetsåtgärder skyddar din information för att förhindra obehöriga köp.

4:7 Se Klarnas allmänna villkor på deras hemsida.
 

 

5.    LEVERANSER

 


5:1 GUIDELINE samarbetar med Postnord för alla våra leveranser i Sverige. Din beställning kommer att levereras till utlämningsställe eller den adress som du uppgav i din order under förutsättning att adressen finns i Sverige.

5:2 När din beställning lämnat vårat lager så övergår leveransansvaret till fraktbolaget och vi kan ej lämna någon leveransgaranti. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från alla ersättningskrav till kund gällande leveransförseningar som orsakats av fraktbolag efter upphämtning på vårat lager.

5:3 När du returnerar en vara till oss så är det du som kund som ansvarar för godset till dess att GUIDELINE mottagit leveransen.
 

 

6.    OUTLÖSTA PAKET/FÖRSÄNDELSER

 


6:1 Ditt paket ligger normalt kvar hos ombudet/terminalen i 14 dagar efter att det ankommit dit. Om du inte hämtar ut ditt paket inom dessa dagar så kommer paketet att gå i retur till oss och vi debiterar dig 250 SEK för ej uthämtat paket. Om du ångrar ditt köp efter att din beställning har skickats från oss så måste du ta emot paketet för att sedan skicka det i retur till oss. Om leveransen ignoreras kommer det att bli registreras som ett "ej uthämtat paket" och du som kund kommer att debiteras motsvarande belopp.

6:2 Har du som kund missat att hämta ut paketet men fortfarande vill ha produkten betalar du själv fraktkostnaden för det andra utskicket samt också en returfrakt tillbaka till oss. Kostnaden för ej uthämtat paket eller eventuell returfrakt regleras på fakturan via Klarna.
 

 

7.    TRANSPORTSKADOR

 


7:1 GUIDELINE ansvarar för varor som skadas eller försvinner under leverans till dig som kund. Om du som mottagare av godset upptäcker en skada måste det omgående uppmärksammas via en reklamation. Det görs direkt på plats till transportföretaget, utlämningsstället eller postkontoret. Det är därför viktigt att du som mottagare kontrollerar din försändelse innan du godkänner/signar din leverans. Vi rekommenderar att du därefter öppnar försändelsen för att säkerställa så att alla produkter är levererade och att ingenting är skadat.

7:2 En synlig skada måste reklameras samma dag som leveransen hämtats. En dold skada måste reklameras senast inom 7 dagar från det att skadan upptäcktes.

7:3 Om någon produkt i din leverans har blivit skadad upprättas först en reklamation till transportföretaget och sedan kontaktar du vår kundtjänst.
 

 

8.    ÅNGERRÄTT & RETUR

 


8:1 Som privatkund har du alltid 14 dagars ångerrätt enligt Distans- och hemförsäljningslagen. Ångerfristen börjar löpa från den dag du mottagit varan. En förutsättning är att varan är oanvänd, oskadad och skickas till GUIDELINE i sin originalförpackning samt att användarinstruktioner, garantibroschyrer och andra etiketter återsänds. Du är ansvarig för att returnera produkterna till oss så snart som möjligt. Om varor du returnerar under din ångerrätt inte är i säljbart skick kommer vi inte att acceptera din retur

8:2 Om du har gjort en beställning som du vill ändra eller annullera måste du omgående kontakta vår kundtjänst på info@guidelineflyfish.com och uppge ditt ordernummer. Vi skickar ett returformulär med returnummer samt en returetikett tillbaka. Notera att returen sker på egen bekostnad och vi informerar dig om kostnaden för returen i samma e-postmeddelande.

8:3 Packa det som ska returneras (endast oanvända artiklar, med originaletiketter, användarinstruktioner, garantibroschyrer och andra etiketter och förpackningsmaterial) i originalkartongen för att förhindra skador under transporten. Skriv ut returetiketten och tejpa fast den på ditt returpaket (ej direkt på vara, ex ej direkt på spötub). Fyll i returformuläret som omfattar alla nödvändiga uppgifter som vi behöver för att kunna handlägga din retur. Läs noga igenom returanvisningarna och lämna därefter in paketet/paketen till närmsta leveransombud. Du måste ordna med att returen lämnas in till leveransombud inom 7 kalenderdagar från den dag vi skickade e-postmeddelandet med returetiketten, returnumret och returinstruktionerna.

8:4 Förutsatt att returkraven är uppfyllda kommer återbetalning att ske senast inom 14 dagar från det datum GUIDELINE mottagit din retur. Returer som ej uppfyller returkraven meddelas via e-post.

8:5 Returnera endast varor som du köpt online direkt av GUIDELINE genom det förfarande som beskrivs ovan. Produkter som du har köpt online i GUIDELINES nätbutik kan inte återbetalas eller returneras via våra butiker eller återförsäljare.
 

 

9.    REKLAMATION

 


9:1 Om din produkt vara skulle vara trasig eller på annat sätt felande ber vi er i första hand kontakta vår serviceavdelning via e-post service@guidelineflyfish.com så snart som möjligt.

9:2 Garantin hos GUIDELINE gäller i två (2) år. Garantin täcker material och/eller fabrikationsfel och inte skador som orsakats  av en olyckshändelse, yttre påverkan, slitage eller att du hanterat varan felaktigt.

9:3 Reklamationsrätt hanteras enligt tillämplig konsumentköplag.
 

 

10.    PERSONUPPGIFTER & INTEGRITET

 


10:1 I samband med registrering av konto och beställningar via vår webbplats godkänner du vår integritetspolicy gällande personuppgifter vilken du hittar via denna länk - Personuppgifter/Integritetspolicy. Därmed godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du som kund kan förvänta dig av oss. Enligt GDPR (dataskyddsförordningen) har du rätt att ta del av den information som vi har registrerat på dig. Kontakta gärna vår kundtjänst för att ta del av denna information.

10:2 Vissa personuppgifter behandlas med stöd av samtycke, exempelvis vid marknadsföring (nyhetsbrev och övrig kommunikation). Genom att anmäla dig till vårat nyhetsbrev godkänner du sådan behandling av dina personuppgifter. Du kan när som helst återkalla hela eller del av det lämnade samtycket till behandlingen av dina personuppgifter. Återkallelsen av ditt samtycke får effekt efter att återkallelsen ägde rum. Läs vår integritetspolicy för vidare information hur vi hanterar personuppgifter.
 

 

11.    TVISTER


11:1 Vårat mål är alltid att du som kund ska vara nöjd med våra produkter och vår service. Vi försöker alltid att lösa eventuella oenigheter direkt med dig som kund. Har du några klagomål eller synpunkter på våra tjänster eller produkter är du alltid välkommen att kontakta vår kundtjänst via email info@guidelineflyfish.com eller på telefon +46(0)31-923650, för att hitta en lösning.

11:2 Vi följer alltid Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer. Är du missnöjd med vår hantering i ett ärende rekommenderar vi att du vänder dig till din lokala konsumentvägledare eller ARN för en oberoende prövning.

11:3 Via Europeiska kommissionens hemsida (ADR/ODR) för konsumenter och näringsidkare kan man ta del av tvistlösning på internet. Du hittar sidan via vår länk – Tvistlösning på nätet
 

12. KONTAKTA OSS

 


12.1 Om du vill komma i kontakt med oss på GUIDELINE gör du det via vår kundtjänst på e-post till info@guidelineflyfish.com eller på telefon +46(0)31-923650.

12:2 Du kan när som helst logga in på dina sidor för att ändra eller radera personlig information via www.guidelineflyfish.com/#login.
 

 

13.    FORCE MAJEURE


13:1 I händelse av omständigheter som står utanför GUIDELINE skäliga kontroll så som exempelvis, förändrad lagstiftning, myndighetsåtgärder, strejk, blockad, sabotage, brand, översvämning, naturkatastrofer, krig, terrorism eller liknande ska GUIDELINE förpliktelse att fullgöra köpeavtalet skjutas upp så länge omständigheterna råder. Om sådan försening överstiger två (2) månader har såväl du som GUIDELINE rätt att häva avtalet med omedelbar verkan utan någon skyldighet att betala skadestånd.

 

 

 

Varan finns på lager.
Varan är beställd från leverantör och leveransdatumet är bekräftat.
Obekräftat - Kontakta kundcentret på post@amentio.se för förväntat leveransdatum.
Varan måste beställas från leverantör.
Varan befinner sig på fjärrlager
Varan är beställd från leverantör, men leveransdatum är inte bekräftat.
Varorna beställs från vår leverantörs lager.
Obekräftat - Kontakta kundcentret för närmare information.