SERVICE & REKLAMATION

På Guideline jobbar vi aktivt med kundsupport, service och garantiärenden. Vårt mål är att alltid lösa garantier, service och övrig support snabbare än någon annan på marknaden. Observera att vid alla garanti/reklamationsärenden MÅSTE inköpskvitto biläggas för korrekt och snabb hantering. Fyll i alla uppgifter i vår serviceblankett som finns att ladda ner som PDF längre ner på denna sida.

 

Guideline instant-express service för flugspön

Vi vet hur frustrerande det är när olyckan är framme och man bryter sitt spö, eller att fiskekamraten trampar på det. När du köper ett Guideline-spö ingår därför vår I-Express service. Vi sörjer för att du snabbt och enkelt får en ny spödel om olyckan är ett faktum och oavsett hur skadan har uppstått. Hur gör du? Ta med spöet till din närmaste återförsäljare för Guideline. Visa upp den trasiga delen och beställ en ny. Återförsäljaren beställer den nya spödelen som skickas från Guideline så snart det är möjligt, under förutsätting att vi har spödelen i lager. Reaction-spön måste skickas in till Guideline komplett med spöfodral och spötub för att erhålla ersättning. Reaction-spön har livstids garanti mot material- och fabrikationsfel.

 

Guideline NT8 flugspön – 25 års garanti

Våra NT8-spön levereras med 25 års garanti till första ägaren. Denna garanti gäller för material- och/eller tillverkningsfel. Under garantiperioden (från inköpsdatumet) har du rätt till reparation eller utbyte (enligt vårt avgörande) av defekta spödelar. Om spömodellen har utgått och/eller vi inte kan reparera eller byta ut en spödel kommer vi att ersätta ditt spö med en jämförbar modell (enligt vårt avgörande). En serviceavgift på 75EUR/750 SEK Kommer att debiteras och inkluderar reparation/spödel och returfrakt. Ett giltigt inköpsbevis måste alltid kunna visas upp/bifogas vid samtliga garanti- och reklamationsärenden. NT8-garantin är kompletterande och påverkar inte konsumentens reklamationsrätt i enlighet med tillämplig konsumentköplag.

 

Jag skall beställa en reservdel till ett spö, men hur ska jag benämna den för att få rätt del?

När du beställer reservdelar RÄKNA ALLTID FRÅN TOPPEN, alltså spöts tunnaste ände.
Exempel; ett 4-delat spö beskrivs på detta sätt: DEL1/TOPP - DEL2 - DEL3 - DEL4/BUTT/HANDTAGSDEL.

 

Pris Spödelar SEK SEK
Spömodell Enhands Tvåhands
Reaction FRS 1399 1899
NT8 - NT8:4 - Fario NT8 750 750
LXi - LXi T-pac 750 800
LPX Coastal - RSi - RS V2 700 -
Fario CRS/Classic - LPXe - ULS Hybrid 650 700
Elevation - Elevate - Exceed 500 600
Stoked - EXP5 - EXP4 - LPs - Kit-spön 450 550
SPIN LPXe - Expedition - 550
+ Extra kostnad för handstagsdelar/butt 100 100


* Reservdelar för Switch-spön har samma pris som tvåhandsspön.
* Observera att det är en högre kostnad för buttdelar där handtag och rullfäste sitter.

* LPXe-serien finns i två olika generationer där rullfästet enklast särskiljer dom åt. Den senaste generationen som kom ut 2017 har svarta rullfästen med detaljer i grått och koppar, medan den äldre generationen har gunsmoke alu-rullfästen med högblanka detaljer, samt träinlägg på de lättare modellerna.

Reklamationer

För reklamation på grund av material- eller produktionsfel, ta kontakt med din närmaste återförsäljare, det är alltid inköpsstället som hanterar eventuella reklamationer. Guideline bedömer skadan och ersätter produkten med hänsyn till Konsumentköplagen. Köpbevis/kvitto samt beskrivning av felet måste alltid bifogas varje ärende. Alla service- och reklamationsärenden skall gå via den återförsäljare där du köpte din Guideline-produkt.

 

ALLA SERVICE- & GARANTIÄRENDEN SKALL RAPPORTERAS PÅ DENNA BLANKETT >>>

   

MANUALER & SPRÄNGSKISSER FÖR GUIDELINE FLUGRULLAR

Söker du användarinstruktioner och spängskisser till rullar som finns i det nuvarande sortimentet finner du dem via denna länk >>>

  

GODSADRESS FÖR SPECIALÄRENDEN 
Guideline Sweden AB
Att: Service
Fabriksstråket 11
433 76 JONSERED, SWEDEN

 

Telefon: +46 31 92 36 50 - välj tonval #2 för Service.
E-mail: service@guidelineflyfish.com

     

 

Vanliga frågor:

En holk på mitt spö ser sprucken ut, är det allvarligt, och hur undviker jag det?

Det här är en av våra vanligaste frågor och det är resultatet av att spödelarna inte varit ordentligt ihopsatta och glidit isär. Kolla alltid regelbundet under ditt fiske att spödelarna sitter ihop ordentligt. Ser du att någon av spödelarna börjar vrida sig då har de börjat tappa greppet, justera delarna direkt. Ofta kan skadan se värre ut än den är, men har det inte blivit en spricka i honholken så är det ingen större anledning till oro. Så här gör du, för att kontrollera om själva holken är spräckt eller inte. Sätt ihop spöt, sätt handen på holken, gunga på spöt fram och tillbaka. Om holken glappar eller om det hörs ett knäppande ljud från holken, då är den spräckt. Om det inte hörs eller känns något. Då är det bara att fortsätta fiska med spöt, om du inte vill köpa en ny del. Ett tips för att undvika att holkarna glider isär, är att stryka på vax från ett vanligt stearinljus på hanholken för att få ett bättre grepp.

 

Jag blir blöt om båda benen efter en stunds vadning, läcker mina vadare?

Blir man blöt om båda benen eller fötterna ungefär samtidigt tyder det i de allra flesta fall på kondens. Kondens uppstår snabbare vid stora temperaturförändringar, om det exempelvis är varmt i luften men kallt i vattnet. Innan du tar kontakt med oss eller din återförsäljare bör du vända dina vadarbyxor ut-och-in och fylla med vatten för att lokalisera eventuellt läckage. Ett läckage kan enkelt repareras med Aquasure från insidan.

Varan finns på lager.
Varan är beställd från leverantör och leveransdatumet är bekräftat.
Obekräftat - Kontakta kundcentret på post@amentio.se för förväntat leveransdatum.
Varan måste beställas från leverantör.
Varan befinner sig på fjärrlager
Varan är beställd från leverantör, men leveransdatum är inte bekräftat.
Varorna beställs från vår leverantörs lager.
Obekräftat - Kontakta kundcentret för närmare information.